W 1979 roku Michael E. Porter wydał na świat UKŁAD 5 SIŁ, dotyczący wyboru strategii konkurencji przez przedsiębiorstwa. Działanie to opiera się na analizie atrakcyjnych czynników dla bieżących i przyszłych klientów oraz na analizie sił konkurencyjnych w sektorze ekonomicznych jak i w segmencie rynkowym. W każdym sektorze ekonomicznym występują czynniki oddziałowujące na siebie bezpośrednio i opisane następująco:
1. Rywalizacja w sektorze
2. Groźba nowych wejść
3. Siła przetargowa nabywców
4. Siła przetargowa dostawców
5. Zagrożenie ze strony substytutów
RYWALIZACJA W SEKTORZE- zaczyna się od analizy grup strategicznych, idąc dalej na wyodrębnieniu podobnych przedsiębiorstw ze względu na:
-jakość produktu ; tożsamość kanałów dystrybucji ; podobną politykę marketingową, podobne standardy obsługi klienta ; mapa grup strategicznych; analiza udziałów rynkowych producenta sektora i dynamika tych udziałów ; analiza liczby i charakteru aliansów strategicznych przedsiębiorstw sektora.
GROŹBA NOWYCH WEJŚĆ- istnieje po pozytywnym oszacowaniu atrakcyjności sektora, ze względu na ocenę obecnej wielkości sektora, przyszłą wielkość sektora, obecnej i przewidywanej rentowności sektora.
SIŁA PRZETARGOWA NABYWCÓW- którą cechują:
Niepowtarzalność produktu ; możliwość podjęcia przez nabywców produkcji wyrobu finalnego ; łatwość i koszt zmiany dostawcy ; stopień koncentracji sektora nabywcy ; uzależnienie jakości produktu finalnego od jakości wyrobu dostawcy ; duży udział dostawcy w tworzeniu zysku nabywcy w sektorze ; ostrość walki konkurencyjnej w sektorze nabywców.
SIŁA PRZETARGOWA DOSTAWCÓW - które cechują:
Niepowtarzalność wyrobu dostawcy ; łatwość i koszt zmiany dostawcy ; stopień koncentracji sektora dostawcy ; uzależnienie jakości produktu finalnego od jakości wyrobu dostawcy ; duży udział dostawcy w tworzeniu zysku producentów w sektorze ; możliwość podjęcia przez dostawcę produkcji wyrobu finalnego ; ostrość walki konkurencyjnej w sektorze dostawców.
ZAGROŻENIE ZE STRONY SUBTYTUTÓW- Substytut jest produktem zastępczym , i choć w sensie technologicznym jest zupełnie innym produktem , zaspokaja w pełni potrzeby klienta. Istnieje zatem groźba powstania nowego produktu, a co za tym idzie –nowego producenta.
na to zjawisko składa się:
Atrakcyjność sektora ; wiek sektora ; szybkość zmian technologii.
Substytut jest produktem zastępczym , i choć w sensie technologicznym jest zupełnie innym produktem , zaspokaja w pełni potrzeby klienta. Istnieje zatem groźba powstania nowego produktu, a co za tym idzie –nowego producenta.
Strategia konkurencji Portera przy zmianie jakiejkolwiek z 5 zasad zmusza firmę do ponownego określenia swojej pozycji na rynku i jego atrakcyjności.
Model Portera dzięki swej uniwersalności może być stosowany do analizy wszystkich sektorów gospodarki. Pozwala również usystematyzować sposób postrzegania przedsiębiorstwa, oraz otoczenie konkurencyjne jak i sektor, przez kierownictwo.
Ocenie konkurencji przydatne okazują się metody:
-Benchmarking;
-Wywiad gospodarczy;
- Szpiegostwo gospodarcze;
- punktowa analiza atrakcyjności sektora;
- mapa grup strategicznych;
- krzywa doświadczeń
sharky & sharky jest innowacyjną firmą szkoleniowo-doradczą, wspierającą przedsiębiorstwa w optymalnym wykorzystaniu Kapitału Ludzkiego. Rozpowszechniając skuteczne narzędzia zarządzania i pasję tworzenia, inspirujemy osoby prywatne oraz firmy do samodoskonalenia i rozwoju w drodze do realizacji celów biznesowych.
Nasi trenerzy przeszkolili już ponad 150.000 osób, doradzaliśmy wielu firmom polskim i zagranicznym, mamy za sobą małe i duże projekty doradcze, badawcze oraz bogate doświadczenia w pracy praktycznie na każdym rynku.
Taka historia zobowiązuje i stanowi wielką motywację,
aby kolejni Klienci dołaczyli do tego grona.
Zapoznaj się z naszą wizją, misją oraz celami.