1.Ludzie różnią się od siebie zdolnościami, zainteresowaniami, potrzebami, systemem wartości, cechami osobowości i obrazem siebie a także w zakresie wag przypisywanej poszczególnym rolom społecznym.
z czego wynika:
2. Jednostki są mniej lub bardziej predestynowane do wykonywania poszczególnych zawodów.
3. Każdy zawód wymaga specyficznych cech osobowości, zdolności i zainteresowań – czyli jedna osoba może wykonywać wiele różnych zawodów, a jeden zawód – wiele różnych osób.
4. Preferencje zawodowe, jak i sytuacje osobiste i zawodowe oraz obraz własnej osoby podlegają zmianom zarówno rozwojowym jak i pod wpływem zdobywania nowych doświadczeń.
5. Cykl życiowy możemy przedstawić w postaci pięciu faz:
• wzrostu
• eksploracji
• tworzenia
• stabilizacji
• schyłku
Wymienione fazy możemy podzielić na jeszcze mniejsze okresy, do których przydzielamy charakterystyczne zadania rozwojowe.
6. Karierę zawodową determinują:
• status społeczno-ekonomiczny rodziców
• system kształcenia i wychowania
• zdolności umysłowe i umiejętności
• osobowość jednostki (na którą składają się potrzeby, wartości, cechy, zainteresowania i obraz siebie)
• możliwości zawodowe oraz dojrzałość zawodowa jednostki
7. Dojrzałość zawodową rozumiemy jako zdolność jednostki do poradzenia sobie jednocześnie z wymaganiami własnymi i otoczenia.
8. Dojrzałość zawodowa to konstrukcja psychospołeczna, odnosząca się do stopnia rozwoju zawodowego w stosunku do etapu życia. Z perspektywy społecznej możemy ją określić przyrównując realizowane zadania rozwojowe do zadań, których realizacji oczekuje się od osoby z racji jej wieku.
9. Rozwój zawodowy jednostki może być wspierany poprzez ułatwienie rozwijania jej własnych umiejętności i zainteresowań, wspomaga to także budowanie obrazu siebie.
10. Proces rozwoju zawodowego = kształtowanie i urzeczywistnianie zawodowego obrazu siebie.
Oddziałają tu odziedziczone zdolności, doświadczenia edukacyjne, możliwości odgrywania różnych ról społecznych i ocena kompetencji do odgrywania tychże ról przez kolegów i przełożonych.
11. Kompromis między czynnikami indywidualnymi a społecznymi, obrazem siebie a rzeczywistością jest osiągany na poprzez właśnie odgrywanie ról społecznych w fantazji i w rzeczywistych działaniach.
12.Zadowolenie z życia i wykonywanej pracy zależy od zakresu, w jakim jednostka znajduje rynek dla swoich zdolności, zainteresowań, cech osobowości i wartości. Zależy to też od określenia pozycji w zawodzie, sytuacji w miejscu pracy, stylu życia (zgodnym z rolami odgrywanymi w fazie wzrostu i eksploracji które jednostka uznała za właściwe).
13. Stopień satysfakcji z życia jest proporcjonalny do stopnia, w jakim jednostka może urzeczywistnić obraz siebie.
14. Aktywność zawodowa jest jednym z podstawowych czynników organizujących strukturę osobowości, podobnie jak inne aktywności, typu spędzanie wolnego czasu, zajęcia domowe. Zależność ta uwarunkowana jest przez tradycyjne postrzeganie ról społecznych, stereotypów płci.
sharky & sharky jest innowacyjną firmą szkoleniowo-doradczą, wspierającą przedsiębiorstwa w optymalnym wykorzystaniu Kapitału Ludzkiego. Rozpowszechniając skuteczne narzędzia zarządzania i pasję tworzenia, inspirujemy osoby prywatne oraz firmy do samodoskonalenia i rozwoju w drodze do realizacji celów biznesowych.
Nasi trenerzy przeszkolili już ponad 150.000 osób, doradzaliśmy wielu firmom polskim i zagranicznym, mamy za sobą małe i duże projekty doradcze, badawcze oraz bogate doświadczenia w pracy praktycznie na każdym rynku.
Taka historia zobowiązuje i stanowi wielką motywację,
aby kolejni Klienci dołaczyli do tego grona.
Zapoznaj się z naszą wizją, misją oraz celami.